Zusammenfassung
Fragestellung: Die Angst vor einer Infektion mit dem HIV-Virus hat neben der Gefahr einer Hepatitisinfektion,
einer Verknappung der zur Verfügung stehenden Blutprodukte und letztendlich auch der
Kostenentwicklung bei der Transfusion homologer Blutbestandteile im letzten Jahrzehnt
zu einer Veränderung der Transfusionspraxis in der Orthopädie und bei elektiven Eingriffen
in der Traumatologie geführt. Methode: In dieser Arbeit werden die in der Literatur beschriebenen und in unserer Klinik
bewährten Verfahren eines rationalen Einsatzes von Blutkonserven aufgezeigt und kritisch
betrachtet. Ergebnisse: Grundsätzlich hat sich neben einer schonenden Operationstechnik die kontrollierte
Hypotension bewährt, um den intraoperativen Blutverlust zu reduzieren. Sie hat insbesondere
in der Wirbelsäulenchirurgie ihren festen Platz. In der Extremitätenchirurgie hat
sich die Operation in Blutsperre oder Blutleere etabliert. Vorgestellt werden des
Weiteren die normovolämische Hämodilution und die Autotransfusion, unterteilt in die
präoperative Eigenblutspende, die intraoperative Autotransfusion (Cell-Saver) und
die postoperative Autotransfusion. Schlussfolgerungen: Durch den hohen Anteil elektiver Eingriffe in der Orthopädie und Traumatologie besteht
in den meisten Fällen die Möglichkeit, auf die Gabe homologer Blutderivate zu verzichten
oder deren Einsatz deutlich einzuschränken.
Abstract
Study design: The risk of transmission of human immunodeficiency virus (HIV), hepatitis B and C
viruses as well as the development of costs has changed the use of homologous blood
cell products. Methods: The present investigation shows the state of the art of blood salvage in orthopedic
and elective trauma surgery. Results: In this investigation the established methods such as controlled hypotension (spine
surgery), arrest of blood supply (extremity surgery) and the following methods of
autotransfusion have been examined: acute normovolemic hemodilution (ANH), intra-
(Cell-Saver, Haemonetics Corp.) and postoperative autotransfusion, autologous donor
plasmapheresis and autologous predeposit. Conclusions: Using this method it is possible to reduce homologous blood transfusions particularly
in elective procedures such as orthopedic surgery and elective trauma surgery to a
minimum.
Schlüsselwörter
Blutverlust - elektive Eingriffe - Transfusion - Infektion - Kostenentwicklung
Key words
Blood loss - elective surgery - transfusion - infection - development of costs
Literatur
- 1 Faust R J, Cucchiara R F, Messick J M.
Transfusion medicine and cardiovascular anesthesia. p. 527. in: Taran S (ed) Cardiovascular Anesthesia and Postoperative Care. Chicago; Year
Book Medical Publishers 1989
- 2
Alter H J, Tegtmeier G E, Jett B W. et al .
The use of a recombinant immunoblot assey in the interpretation of anti-hepatitics
C virus reactivity among prospectively followed patient, implicated donors, and random
donors.
Transfusion.
1991;
31
771-776
- 3 Consensus Conference .
Perioperative red blood cell transfusion. Conn Med 1988 52
10
593-596
- 4
Herrera G A, Lackritz E M, Janssen R S, Raimondo V P, Dodd R Y, Aberle-Grasse J, Petersen L R.
Serologie test for syphilis as a surrogate marker for human immunodeficiency virus
infection among United States blood donors.
Transfusion.
1997;
37
(8)
836-840
- 5
Schwartz D W, Simson G, Baumgarten K, Fabritz H, Riggert J, Neumeyer H, Mayr W R,
Kohler M.
Risk of human immunodeficiency virus (HIV) transmission by anti-HIV-negative blood
components in Germany and Austria.
Ann Hematol.
1995;
70
(4)
209-213
- 6
Klein H G.
Allogenic transfusions risks in the surgical patient.
Am J Surg.
1995;
170
(6A Suppl)
21s-26s
- 7
Sazama K.
Reports of 355 transfusion-associated deaths: 1976 Through 1985.
Transfusion.
1990;
30
(7)
583-590
- 8
Mezrow C K, Bergstein I, Tartter P I.
Postoperative infections following autologous and homologous blood transfusions.
Transfusion.
1992;
32
(1)
27-30
- 9
Murphy P, Heal J M, Blumberg N.
Infection or suspected infection after hip replacement surgery with autologous or
homologous blood transfusions.
Transfusion.
1991;
31
(3)
212-217
- 10 Nielson C H.
Preoperative and postoperative anaesthetic considerations for the spinal surgery patient. In: The Textbook of Spinal Surgery. Second edition. Philadelphia, New York; Lippincott-Raven
1997 1: 31-37
- 11 Leitlinien zur Therapie mit Blutkonserven und Plasmaderivaten .
2. überarb. Aufl. Internetfassung. Bundesärztekammer Stand September 2002
- 12
Toy P TCY, Strauss R G, Stehling L C, Sears R, Price T H. et al .
Predeposited autologous blood for elective surgery: a national multicenter study.
N Engl J Med.
1987;
316
(9)
517-520
- 13
Puclacher W, Winterberger G.
Preoperative autologous blood donation in orthognatic surgery: a follow up study of
179 patients.
J Craniomaxillofac Surg.
1998;
26
(2)
121-125
- 14
Siller T A, Dickman J H, Erwin W D.
Efficiency and cost considerations of iantraoperative autologous transfusions in spinal
fusion for idiopathic scoliosis with predeposited blood.
Spine.
1996;
21
(7)
848-852
- 15
Goodnough L T, Shafron D, Marcus R E.
Utilization and effectiveness of autologous blood donation for arthroplastic surgery.
J Arthroplasty.
1990;
5
(Suppl)
89-94
- 16
Haugen R K, Hill G E.
A large-scale autologous blood program in a community hospital: a contribution to
the community's blood supply.
J Am Med Ass.
1987;
257
(9)
1211-1214
- 17
Goodnough L T, Rudnik S, Price T H. et al .
Increased preoperative collection of autologous blood with recombinant human erythropoietin.
N Engl J Med.
1989;
321
(17)
1163-1168
- 18 Leach P Z, Friedman L I, Stromberg R R.
Blood cell saving equipment. p. 164. In: Traswell HF, Pineda AA (eds) Autologous Transfusion and Hemotherapy. Boston;
Blackwell Scientific Publications 1991
- 19
McShane A J, Power C, Jackson J F. et al .
Autotransfusion: quality of blood prepared with a red cell processing device.
Br J Anaesth.
1987;
59
(8)
1035-1039
- 20
Sharp W V, Stark M, Donovan D L.
Modern autotransfusions: experience with a washed red cell processing technique.
Am J Surg.
1981;
142
(4)
522-524
- 21
Haberkern M, Dangel P.
Normovolaemie haemodilution and intraoperative autotransfusion in children: experience
with 30 cases of spinal fusion.
Eur J Pediatr Surg.
1991;
1
(1)
30-35
- 22
Umlas J, Foster R R, Dalal S A, O'Leary S M, Garcia L, Kruskall M S.
Red cell loss following orthopedic surgery: the case against postoperative blood salvage.
Transfusion.
1994;
34
(5)
402-406
- 23
Xenakis T A, Malizos K N, Dailiama Z, Konkoulis T, Zervou E, Golegou C, Soucacos P N.
Blood salvage after total hip and total knee arthroplasty.
Acta Orthop Scand.
1997;
275
(Suppl)
135-138
- 24
Faris P M, Ritter M A, Keating E M, Valeri C R.
Unwashed filtered shed blood collected after knee and hip arthroplasties. A source
of autologous red blood cells.
J Bone Joint Surg Am.
1991;
73
(8)
1169-1178
Dr. med. S. M. Knöller
Department für Orthopädie und Traumatologie, Klinik für Orthopädie des Klinikums der
Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
Hugstetter Straße 55
79106 Freiburg
Phone: + 49-761-2876
Fax: + 49-761-2675
Email: KNOELLER@CH11.UKL.UNI-FREIBURG.DE